Hvordan Steve Jobs gjorde verden vakker

admin      -    2382 Views

Hvordan Steve Jobs gjorde verden vakker

Steve Jobs er mest kjent som Apples grunnlegger, og opphavsmannen bak alle deres velkjente produkter. På kort tid lanserte han alt fra den ikoniske iPod-enheten som feiet Walkman av banen, til iPhone som fort viste seg å være mer som en mini-datamaskin enn en telefon. Men Steve Jobs var ikke bare en av pionerne av datarevolusjonen; hans bevisste holdninger til design har blitt Apples signatur.

Steve Jobs var mester i å utvikle produkter som var brukervennlige og estetiske. Takket være dette ble – og er – Apple verdensledende for innovative løsninger. Det er Jobs’ personlige visjoner som ligger bak utviklingen av Apples mest kjente produkter som iMac og iPhone. For Jobs handlet ikke design bare om utseendet til et produkt. «Design er hvordan et produkt fungerer», sa han i et intervju til avisen The New York Times i 2003.

Filosofien bak designet

For Steve Jobs var design et konkret uttrykk for en nøye gjennomtenkt filosofi. Han hadde flere kriterier for hva han mente kjennetegner god design. Øverst på hans liste var enkelthet. Med det mente han at produktet skulle være brukervennlig. Allerede på en designkonferanse tidlig på 80-tallet sa han at et godt designet produkt måtte være intuitivt nok til at hvem som helst kunne ta det i bruk.

Starte med et smil

En av de viktigste tidlige konsepter som Jobs lanserte allerede tidlig i Apples historie, var at produktene skulle være «vennlige». Åpningsskjermbildet på den første Macintosh-enheten som ble lansert i 1984 var et smilefjes. Datamaskinen lignet faktisk på ansiktet til et menneske med sine myke linjer. Jobs mente at når produktene fremsto som vennlige at de var avvæpnende overfor usikre nybegynnere. Denne strategien har senere fulgt alt som er utviklet hos Apple.

Minimalisme

Inspirert av zen-filosofi som legger vekt på en umiddelbar og intuitiv opplevelse av tilværelsen, forlangte Steve Jobs at alle unødvendige og kompliserende elementer skulle skrelles bort. Kun det som er essensielt fikk være igjen. På denne måten fremelsket han det velkjente designet som kjennetegner alle Apples produkter: Rene linjer og presisjon. Steve Jobs var aldri fornøyd før et produkt var designet så rent og så minimalistisk som overhodet mulig.

Design som forandret verden

Steve Jobs visste hvor mye arbeid som lå bak det å utvikle noe som virker enkelt å bruke og minimalistisk. Det er rett og slett vanskelig å tenke og utvikle det enkle og det rene. Det er verdt innsatsen, i følge Jobs, som mente at om man klarte å nå målet uten å gi opp, ville man bevege fjell og forandre verden. Noe Steve Jobs gjorde i sitt liv.