De fineste og smarteste logoene innen teknologi

admin      -

De fineste og smarteste logoene innen teknologi

Dersom et selskap har en fin og iøynefallende logo, kan dette hjelpe selskapet å oppnå suksess. Logoer som er designet dårlig vil derimot skremme vekk kunder og brukere av varen eller tjenesten. Logoen bør gjerne hinte om hva produktet eller tjenesten gir kunden, og både farger, skrifttype og andre detaljer vil kunne si mye om kvaliteten på produktet. En logo som ser billig ut gjør automatisk at folk tenker at produktet er dårlig. En lite forseggjort logo har typisk dårlig pikselering, ser hjemmelaget ut eller ser ut som den er laget av noen med dårlig tid.

Bak en god logo ligger det gjerne flere timer med svette, planlegging og diskusjoner. Når en bedrift skal utarbeide en logo er det viktig at det gjøres ordentlig, og gjerne med hjelp av grafiske designere med erfaring. Det finnes også programmer på internett som kan lage logoer, gjerne gratis, men disse blir ikke unike i samme grad som når man utarbeider logoen selv. I denne artikkelen kan du lese mer om noen av de beste logoene for teknologiske selskaper, det vil si – logoer som fanger kundens oppmerksomhet, og samtidig sier noe om produktet.

Pinterest – oppslagstavlen

Pinterest er et godt eksempel på et selskap som har en god logo. Dette er et nettsamfunn hvor du kan dele bilder og videoer. Tjenesten omtales ofte som en slags interaktiv oppslagstavle, der brukerne kan organisere innholdet i kategorier etter interesser, hobbyer og lignende. Pinterest har en ryddig, rød og hvit logo, der den første bokstaven – altså bokstaven «p» – er formet som en nål. Dette passer perfekt til hva tjenesten leverer, så vel som navnet som inneholder ordet «pin» (som betyr nettopp «nål»). Heng opp dine favorittbilder på tavlen, med en nål. Eller «pin it» som mange sier.

Snapchat – det lille spøkelset

Snapchat er et annet eksempel på et selskap med en morsom, iøynefallende og smart logo. Snapchat sin logo er enkelt og greit et hvitt spøkelse på en gul bakgrunn. Snapchat er en applikasjon for mobile enheter som lar deg dele bilder og videoer med bekjente. I utgangspunktet vises bare bildene i noen sekunder før de forsvinner igjen, litt som et spøkelse. Logoen er ungdommelig og enkel, noe som passer godt for målgruppen til Snapchat, som i hovedsak er unge mennesker som bruker mobiltelefon og nettbrett hyppig. Det lille spøkelset har nærmest blitt ikonisk.

Twitter – kvitre det du har på hjertet

Twitter har i likhet med Snapchat en logo som hovedsakelig kjennes igjen av et bilde, heller enn tekst (selv om de også har en tekstlogo). Du har helt sikkert sett den lille, lyseblå fuglen som er Twitters logo. Twitter er en mikroblogging-tjeneste og et nettsamfunn der brukerne kan sende og lese oppdateringer fra andre brukere, som er tekstbaserte meldinger på opptil 280 tegn. Her kan du «kvitre» («twitter» sin engelske betydning) det du har på hjertet, og hva passer vel da bedre som logo enn en liten fugl? Også denne logoen er enkel, minimalistisk og ungdommelig.