Design og teknologi

Design og teknologi

Velkommen til denne bloggen om design og teknologi! Design og teknologi går i dag hånd i hånd, men det har ikke alltid vært slik. Tidligere teknologiske innretninger vektla det funksjonelle. Hvordan innretningen så ut eller hvordan opplevelsen av å bruke den var, var underordnet hva den skulle brukes til. Først på 1980-tallet ble dette endret. Teknologiske innretninger skulle ikke lenger bare fungere, men være brukervennlige. Det mest revolusjonerende var at de skulle være estetiske. Datanerdene ble tvunget ut i designuniverset, og siden har de ikke sett tilbake.

En av pionerene på området var Steve Jobs. Han definerte design etter «ikke bare hvordan det ser ut, men hvordan det fungerer». For ham var teknologi og design to sider av samme sak. Han poengterte at design og teknologi hadde felles at de drives frem av kreativitet. «Kreativitet handler bare om å se sammenhenger», sa Jobs. Når han først definerte dette målet på hva kvalitet var, tvang han resten av teknologi-industrien til følge etter for ikke å bli tilsidesatt av forbrukerne.

Den første teknologiske designbølgen

Det begynte med datamaskinene MacIntosh. Steve Jobs mente at teknologien virket fremmedgjørende for folk flest og måtte derfor fremstå som mye vennligere. Dette preget dermed designet på Macintosh-maskinene. Formene var myke, de lignet et ansikt og startbildet var et smil. En annen viktig filosofi for Jobs var at gjenstanden skulle være enkel. Han visste at det var mer krevende å utvikle noe enkelt enn å utvikle noe komplisert. Enkelhet ble synonymt med renhet i design, noe som siden er blitt kjennemerket på alle Apple sine produkter.

Design og teknologi i dag

I dag er normen at design er en integrert del av en teknologisk gjenstand. Mobiltelefoner er ikke lenger mursteiner, med tynne og lette med runde kanter og enkle apper som er enkle å navigere. iPhone viste vei, og alle andre telefonprodusenter fulgte etter. Bærbare datamaskiner ble endelig bærbare, uten at det gikk på bekostning av hastighet eller datakraft. Nettbrettene kvittet seg med det plasskrevende tastaturet og ser ut til å etter hvert gjøre bærbare datamaskiner overflødige. Hologramtastatur er like rundt hjørnet og vil være en «game changer».

Underholdning versus bruk

Grensen mellom bruksgjenstander og underholdning er nå utvisket. Det er derfor ikke rart at også gaming-industrien har fulgt i fotsporene til telefoner og datamaskiner. Spillkonsoller som Play Station er ikke lenger klumsete bokser, men med sin tynne elegante design nesten et dekorelement i stuen å regne. Kontrollene har også blitt mer avrundet og sitter dermed bedre i hånden enn før. Google Home har blitt mindre enn den første generasjons hjemmeassistent, samtidig som høyttalerne har blitt imponerende gode. Det er bare å glede seg til hva fremtiden vil bringe.